Zgodnie z Ustawą z dnia 7 lipca 2023 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczania niektórych skutków kradzieży tożsamości – od 1 czerwca b.r. mamy obowiązek zweryfikować, czy Twój PESEL jest zastrzeżony.
W jakich przypadkach będziemy weryfikowali Twój numer PESEL
- Przed zawarciem każdej Umowy o:
- rachunek oszczędnościowo – rozliczeniowy (ROR) lub rachunek oszczędnościowy,
- kredyt gotówkowy,
- kredyt w rachunku ROR (limit),
- kredyt hipoteczny,
- kartę kredytową,
- kartę przedpłaconą.
Ponad to, zweryfikujemy Twój PESEL przy każdym zawieranym aneksie / umowie kredytowej zwiększającej zadłużenie Twojego kredytu.
- Przed realizacją każdej wypłaty gotówkowej w placówkach naszego Banku z rachunku bankowego, która pojedynczo albo jako kolejna powoduje, że suma wypłat gotówkowych dokonanych w danym dniu we wszystkich placówkach banku przekracza trzykrotność minimalnego wynagrodzenia za pracę, o którym mowa w ustawie z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę:
- do 30 czerwca 2024r. kwota 12.726zł,
- od 1 lipca 2024r. kwota 12.900zł.
Jeśli spełnisz jednocześnie dwa warunki w dniu bieżącym, tj. przekroczysz limit wypłat i będziesz miał zastrzeżony numer PESEL nie zrealizujemy dyspozycji wypłaty gotówkowej w żadnym Oddziale naszego Banku.
Dodatkowo zablokujemy wypłaty gotówkowe we wszystkich naszych oddziałach, na kolejne 12 godzin, na wszystkich Twoich rachunkach.
Informacje dodatkowe:
Wypłaty z bankomatów oraz przelewy mogą być realizowane bez weryfikacji numer PESEL
Podczas zawierania umowy rachunku wspólnego weryfikowani są obaj właściciele rachunku.
Kogo dotyczy weryfikacja w rejestrze zastrzeżeń PESEL?
Weryfikacja dotyczy osób pełnoletnich, które mają numer PESEL.
Co daje zastrzeżenie numeru PESEL?
Zastrzeżenie numeru PESEL to ochrona przed wykorzystaniem nr PESEL bez wiedzy klienta w celu np. zaciągnięcia kredytu lub pożyczki.
Jeśli konsument zdecyduje się zastrzec PESEL, blokada będzie działać do momentu cofnięcia zastrzeżenia. Cofnięcie zastrzeżenia dzieje się w czasie rzeczywistym, tzn. od razu po cofnięciu PESEL nie będzie zastrzeżony. Natomiast po cofnięciu zastrzeżenia trzeba odczekać 30 minut, by możliwe było ponowne zablokowanie numeru PESEL.
Jak i gdzie można zastrzec lub cofnąć zastrzeżenie numeru PESEL?
- na stronie www.gov.pl,
- w aplikacji mObywatel,
- w urzędzie gminy.
Po wykonaniu czynności bankowych można ponownie zastrzec swój numer PESEL.